Laden...

Er mooi en gezond uitzien geeft jou een gevoel van kracht.

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Hardlopen

Of je vind het leuk of je haat het.....

In de meeste gevallen starten mensen met hardlopen zonder enige ervaring of kennis. De kans is daarom groot dat je een blessure oploopt, minder gemotiveerd bent binnen afzienbare tijd en helaas niet het gewenste resultaat behaalt.

Gevolg: je stopt met hardlopen!

Middels de beginnerscursus leren wij je binnen 12 weken de juiste looptechniek aan en de juiste opbouw naar een 5km loop.

De cursus start meerdere keren per jaar en op verschillende dagen en tijden.

Maar wat zijn nu eigenlijk de meest positieve gezondheidseffecten van hardlopen?

  1. Leef langer en verhoog je kwaliteit van leven.
    Uit onderzoek is gebleken dat de kans op het krijgen van veel levensbedreigende ziekten sterk vermindert wanneer je hardloopt. Ook blijkt dat hardlopers fitter zijn dan mensen die minder bewegen.
  2. Geef hartziekten geen kans.
    Hardlopen heeft een positief effect op de vier belangrijkste oorzaken van hartaandoeningen. Het verlaagt de bloeddruk, vermindert de kans op diabetes, vermindert het cholesterolgehalte en vermindert overtollig vet.
  3. Gezonde botten
    De dichtheid van je botten neemt na je dertigste af met jaarlijks 0,75 tot 1%, waardoor ze steeds brozer worden. Om dit tegen te gaan moeten botten belast worden en dat is precies wat je met hardlopen doet.
  4. Minder stress en zorgen.
    Hardlopen maakt onder andere het hormoon endorfine aan, een stof die je een euforisch gevoel geeft, waardoor je stress en zorgen beter aankunt.
  5. Depressie.
    Talloze onderzoeken hebben uitgewezen dat hardlopen depressieve gevoelens kan verminderen. De antidepressieve werking van bewegen wordt veroorzaakt door de stof endorfine.
  6. Verbrand vet.
    Hardlopen is de ideale sport om vet te verbranden. Het zal ervoor zorgen dat je je lichaamsgewicht beter kunt controleren.
  7. Verbeter je denkvermogen.
    Niet alleen je spieren, maar ook je hersenen zijn er bij gebaat wanneer je regelmatig hardloopt. Uit onderzoek van biologe Karin van der Borght blijkt dat lichamelijke activiteit de vorming van nieuwe hersencellen verhoogt en leidt tot verbetering van het leervermogen en het lange termijngeheugen.
  8. Tevreden met je lichaam.
    Door het hardlopen krijg je een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen. Dit komt omdat je merkt dat je lichaam fysiek vooruit gaat. Doordat deze vooruitgang bij hardlopen zo duidelijk zichtbaar wordt, ook voor jezelf, zul je trots zijn op je eigen lichaam.
  9. Bevrijd jezelf van PMS en menstruatiepijn.
    Drie maanden lang regelmatig sporten en dus ook hardlopen vermindert premenstruele symptomen, blijkt uit onderzoek. Dit komt onder andere door het vrijkomen van de stof endorfine, welke de pijn verzacht en een euforisch gevoel veroorzaakt. En nog een leuk weetje: wanneer je tijdens de laatste fase van de menstruatiecyclus hardloopt, verbrand je meer vet én kun je langer hardlopen zonder moe te worden.